تاریخچه گیتار کلاسیک
 
آکرد گیتار
 
 

تاریخچه گیتار کلاسیک

گر چه گیتار به شکلی که امروزه آن را میشناسیم ساز نسبتاْ جوانی است اماْ تاریخچه اجداد آن از هزاران سال قبل حکایت میکند.

ایرانیان،عبری ها و برخی اقوام کهن دیگر نیز دارای آلات موسیقی زهی بوده اند که توسط مضراب نواخته میشدند و در سال۷۱۱ یعنی در جریان اشغال اسپانیا توسط مورها سازی به نام ربک وارد این سرزمین شد.

طی سالهای بعد گیتار دستخوش تغیرات گوناگونی شد تا اینکه بالاخره در اواخر قرن هیجدهم به شکل امروزی آن که دارای ۶ سیم میباشد در آمد حتی کمی،قبل در قرن هفدهم گیتارهای متداول کوچکتر و دارای فقط۴ یا ۵ سیم بودند.

 

در اویل قرن نوزدهم شخصیتهای برجستهْ متعددی در اسپانیا و ایتالیا ظهور کردند که جهت معرفی ساز گیتار به عنوان یک ساز ارکستری معتبر از هیچ کوششی دریغ ننمودند.

مهمترین این افراد فرناندو سور بود که در سال(۱۷۷۸)در بارسلون اسپانیا بدنیا آمد سور که در سال(۱۸۳۹) در گذشت تمام دوران زندگی خویش را صرف اجرای کنسرت،تدریس و همچنین ساخت صدها اثر با ارزش برای گیتار نمود که از این جملهْ این آثار قطعات تمرینی ویژهْ افراد مبتدی و همچنین قطعات پیچیده و دشواری میباشند که امروزه بیشتر نوازندگان گیتار در کنسرتهای خود آن را اجرا مینمایند،او بقدری مستعد و دارای چنان جایگاه والائی در جهان موسیقی بود که فیتس منتقد بزرگ فرانسوی او را بتهوون گیتار لقب داد.

از دیگر شخصیتهای ممتاز و معاصر دوست و هم نواز او در دوئتها دایونیسیو آگودو بود،وی که متولد سال ۱۷۸۴ در مادرید و متوفی به سال ۱۸۴۹ میباشد قطعات کوتاه و تمرینهای جذاب متعددی از خود بجای گذارد است دیگر شخصیتهای بر جستهْ هم دوره با سور عبارتند از فریناندو کارولی(۱۸۵۳-۱۷۹۲)،متئو کارکاسی(۱۸۴۱-۱۷۷۰)و مائورو جولیانی(۱۸۲۸-۱۷۸۱) که همگی ایتالیائی بوده اند،همه آنها اساتیدی بوده اند که باعث استغنای گنجینه آثار گیتار شده اند و از آن مهمتر اینکه برای ترقی وپیشرفت این ساز اقدام به نگارش روشهای آموزشی نمودند.

متاسفانه پس از این دوره از محبوبیت گیتار کاسته شد و این عدم محبوبیت کماکان ادامه داشت تا این که بالاخره در اوخر قرن نوزدهم به همت فرانسیسکو تارگا در اسپانیا و آگوستین باریوس در آمریکای جنوبی این ساز دگر بار ارزشهای والای خود را باز یافت.

گرچه تارگا(۱۹۰۹-۱۸۵۴) در خانواده ای فقیر به دنیا آمده بود اماْ به سبب عشق فراوانی که به این ساز داشت موفق شد با غلبه بر دشواریهای بسیار به چنان نوازندهْ چیره دست و آهنگساز بزرگی بدل گردد که امروزه نوزندگان گیتار تکنیکهای نوینی را که او پای گزاری کرده است به خدمت میگیرند.

باریوس متولد(۱۸۸۵)در پاراگوئه و متوفی به سال(۱۹۴۴)در ال سالوادور از نوابغی بود که کارهای تارگا را هم از نظر تکنیکی و هم از نظر آهنگسازی گسترش داد و به دلیل قابلیتهای فوق العاده اش به پاگانینی گیتار شهرت یافت،جالب است بدانید که باریوس اولین نوازنده گیتار بود که آثارش بر روی صفحات گرامافون ضبط شد.

در نیمهْ اول همین قرن(قرن بیستم)یکی از شاگردان تارگا به نام میگوئل لیوبت راه استادش را پیش گرفت و خود او نیز بطور غیر مستقیم بر کارهای سگوویا تاثیر گذارد.

مائسترا آندره سگوویا(متولد۱۸۹۴)در طی۷۰ سال فعالیت خستگی ناپذیر چنان اعتباری به گیتار بخشید که امروزه گیتار به یک ساز کلاسیک کاملان جدی بدل شده است.

نوازندگان برجستهْ گیتار کلاسیک که امروزه مطرح میباشند از جمله جان ویلیامز،آلیریو دیاز،جولیان بریم و پپه رومرو از سنتهای اساتید پیشین خود پیروی مبکنند و از طریق کنسرتها، ضبط آثار و هم چنین تدریس گیتار نوید بخش آینده ای درخشان برای گیتار کلاسیک میباشند.

از لئو براور هم میتوان به عنوان بزرگترین آهنگساز حال حاضر گیتار کلاسیک نام برد که در کوبا متولد شده و در همان جا هم ساکن هست.

و در آخر هم باید یادی ،کنیم از نوازنده برجستهْ ایرانی مقیم آمریکا خانوم لی لی افشار که باعث افتخار جامعه ایران وایرانی در خارج از کشور میباشند.

پروفسور لی لی افشار در سال۱۳۳۸ در تهران متولد شد و نواختن گیتار را از۱۰ سالگی زیر نظر داریوش افراسیابی آغاز کرد و پس از آن در سال۱۳۵۶ به آمریکا رفت و لیسانس خود را از کنسرواتور بوستون و فوق لیساتس خود را از کنسرواتور نیوانگلند دریافت کرد و در سال ۱۳۶۵ یکی از دوازده گیتاریستی بود که برای نواختن در کلاسهای پیشرفته سگوویا در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی اتنخاب شد،لی لی افشار کرسی پروفسوری خود را در سال۱۹۸۹ به دست آورد و هم اکنون ۱۸ سال است که برنامه لیسانس و فوق لیسانس و دکترای نوازندگی گیتار دانشگاه ممفیس را اداره میکند ضمناْ پروفسور افشار اولین بانویی است که موفق به دریافت مدرک دکترای نوازندگی گیتار در جهان شده.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, :: 11:54 :: توسط : amir

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آکرد گیتار و آدرس gitaramir.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 272
بازدید کل : 101387
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1